
De afgelopen maanden heeft Emke Joziasse stage gelopen bij het Duurzaamheidscentrum Assen. Tijdens haar stage heeft ze gewerkt aan een leskist over een vergeten stukje natuur: stoepplantjes. Dit zijn kleine plantjes die tussen de voegen van stoepen, straten en tegels groeien. Met deze leskist, die wordt uitgeleend aan basisscholen, leren leerlingen waarom ook deze planten belangrijk zijn. Lees in het interview hieronder hoe Emke haar stage bij ons heeft ervaren.
Hoe ben je voor je stage bij het Duurzaamheidscentrum Assen terecht gekomen?
Ik studeer Diermanagement aan de hogeschool Van Hall Larenstein in Leeuwarden en zit op dit moment in mijn vierde jaar. Het is een brede studie die veel vrijheid biedt om meer te leren over een bepaald onderdeel van het werkveld. Zelf heb ik tijdens mijn studie gekozen om meer te leren over natuureducatie. Voor mijn afstudeerproject wilde ik graag iets doen binnen dit gebied. Via een vriendin hoorde ik over het Duurzaamheidscentrum Assen, en zo ben ik hier terechtgekomen.
Hoe ben je op het idee gekomen om een leskist over stoepplantjes te maken?
Ik kwam op het idee omdat ik vind dat stoepplantjes meer waardering verdienen. Stoepplantjes zijn een vergeten stukje natuur tussen de voegen van onze stoepen, straten en tegels. Vaak zien we deze plantjes helemaal niet staan en bestempelen we ze als onkruid. Maar juist deze plantjes verdienen onze waardering, omdat ze heel erg nuttig zijn! Ze bieden schuilplek en voedsel aan bijen, vlinders en vogels, werken als een natuurlijke airco door water te verdampen. Ook maken ze de lucht schoon door stof op te vangen en voorkomen wateroverlast doordat hun wortels regenwater opnemen en de grond stevig maken.
Hoe ben je te werk gegaan?
Eerst heb ik onderzoek gedaan naar wat er nodig is om een leskist te ontwikkelen. Ik heb gekeken naar wat leraren nodig hebben bij het gebruik van een leskist. Ook heb ik uitgezocht welke kennis over stoepplantjes belangrijk is voor leerlingen. Daarnaast heb ik onderzocht hoe ik de leskist het beste kon laten aansluiten bij leerlingen uit groep 3, 4 en 5. Tot slot heb ik me verdiept in de vraag hoe leerlingen in deze leeftijdsgroep het beste leren over nieuwe onderwerpen.
Hoe ziet de leskist eruit?
De leskist bevat één kant-en-klare les van 60 minuten, aangevuld met extra lesideeën. Tijdens de les leren de leerlingen waarom stoepplantjes belangrijk zijn voor dieren, mensen en de stad. Ook ontdekken ze aan welke kenmerken je stoepplantjes kunt herkennen. Tijdens de les gaan leerlingen met een loepje, zoekkaart en hun plantenpaspoort lekker naar buiten en opzoek naar stoepplantjes!
Wat vinden de leraren en leerlingen van de leskist?
De leskist is in de testfase uitgeprobeerd door een klas. De reacties van zowel de leerlingen als de leraren waren erg positief! De leerlingen vonden tijdens de les het leukst om stoepplantjes te zoeken met het loepje, te meten met het meetlintje en ze na te tekenen in hun plantenpaspoort. De leerkracht was vooral positief over het duidelijke en eenvoudige lesformulier.
Wil je meer weten over onze leskisten en onderwijs? Ga dan naar www.duurzaamheidscentrumassen.nl/onderwijs.